Saturday, November 9, 2013

Para Mahdi Adalah Dari Zuriat Imam Mahdi

Baru-baru ini timbul persoalan dari ikhwah AB yang cuba menimbulkan keraguan berkenaan dengan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Bashir daripada Imam Jaafar Al Sadiq (a.s), sepertimana berikut:

حدثنا علي بن أحمد بن محمد بن عمران الدقاق قال: حدثنا محمد بن – أبي عبد الله الكوفي قال: حدثنا موسى بن عمران النخعي، عن عمه الحسين بن يزيد النوفلي، عن علي بن أبي حمزة، عن أبي بصير قال: قلت للصادق جعفر بن محمد عليهما السلام يا ابن رسول الله إني سمعت من أبيك عليه السلام أنه قال: يكون بعد القائم اثنا عشر مهديا فقال: إنما قال: اثنا عشر مهديا، ولم يقل: إثنا عشر إماما، ولكنهم قوم من شيعتنا يدعون الناس إلى موالاتنا ومعرفة حقنا.
Abu Bashir berkata: Aku berkata kepada Ja’far bin Muhammad Al-Sadiq [a.s]: Wahai anak Rasulullah, aku mendengar daripada bapa anda [a.s] bahawasanya dia berkata: akan ada 12 Mahdi selepas Qa’im, maka beliau (a.s) berkata: Adapun dia berkata: 12 Mahdi dan dia tidak berkata: 12 Imam, tetapi mereka adalah satu golongan dari Syiah kami yang mengajak manusia untuk berbai’ah kepada kami dan mengetahui akan hak kami.” [Kamal Al-Deen wa Tamam Al-Ni'mah, Sheikh Al -Sadooq, muka surat 358]

Barangkali mereka yang jahil tentang hakikat kebenaran menyangka bahawa kata-kata Imam Sasdiq (a.s) di sini bermaksud menafikan Imamah dari kalangan Mahdi-Mahdi (a.s). Hakikatnya di sini Imam Sadiq (a.s) menegaskan bahawa bapanya Imam Baqir (a.s) berkata: 12 Mahdi dan tidak mengatakan 12 Imam. Ianya sekaligus menafikan Imam Baqir (a.s) pernah berkata 12 Imam, bukanlah bermakna menafikan Imamah dari kalangan 12 Mahdiyyoon. Ini kerana kata-kata Aimah (a.s) mempunyai tujuan-tujuan dan hukum yang kita jahil akannya, mereka (a.s) berkata bahawa setiap percakapan mereka mempunyai 70 wajah dan untuk setiap wajah tempat keluar (makhraj) yang berbeza bagi mereka.
Maka dalam hal ini Imam Sadiq a.s bercakap secara taqiyyah disebabkan kehadiran beberapa individu yang dikhuatiri akan menyebarkannya dan tidak dapat menyimpan rahsia. Ini kerana urusan berkaitan Mahdiyyoon (a.s) adalah urusan yang disembunyikan oleh para Aimmah (a.s) dan tidak dibenarkan bercakap tentangnya melainkan dalam keadaan-keadaan tertentu dan kepada mereka yang dipercayai sahaja.

Manakala, disifatkan sebagai “Syiah” adalah satu sifat yang sangat hebat dan yang disifatkan dengannya Nabi Allah Ibrahim (a.s), begitu juga Al Hassan dan Al Hussain (a.s) kerana mereka adalah dari Syiah Ahlulbayt (a.s) dan ini tidak bertentangan dengan kedudukan mereka berdua sebagai Aimmah (a.s) . Maka Al Hassan dan Al Hussain (a.s) adalah dari Syiah Amirul Mukminin (a.s) dan mereka juga adalah Aimmah serta Hujjat-hujjat Allah (a.s).

Benar bahawa makam Imamah para Imam yang duabelas adalah lebih tinggi dari makam Imamah para Mahdiyyoon, namun ini tidak pula menafikan Imamah para Mahdiyyoon ke atas makhluk selepas Imam-Imam yang duabelas itu. Kedudukan para mahdiyyon sebagai Imam-imam ini dijelaskan sendiri oleh Ahlulbayt (a.s):

Hadis 1


دعاء آخر مروي عن صاحب الزمان عليه السلام، خرج إلى أبي الحسن الضراب الأصفهاني بمكة، باسناد لم نذكره اختصارا نسخته: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم…وصل على وليك وولاة عهدك والأئمة من ولده ومد في أعمارهم وزد في آجالهم وبلغهم أقصى آمالهم دينا ودنيا وآخرة إنك على كل شئ قدير.

“Dan berselawatlah ke atas WALI-MU dan WALI-WALI AHD-MU DAN IMAM-IMAM DARI ANAK KETURUNANNYA, panjangkanlah umur-umur mereka dan lengahkanlah ajal-ajal mereka, sampaikanlah penghujung cita-cita mereka di dunia dan di akhirat. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa atas setiap sesuatu.” [Misbah Al Mujtahid oleh Syeikh Al Thoosi, ms 406]

Ini juga adalah doa untuk Wali Allah Imam Al Mahdi [a.s] dan diikuti selepasnya dengan doa kepada pemegang-pemegang janjinya (wulat ‘ahdihi). Semua ini disebutkan selepas selesai doa kepada Rasulullah [sawas], Ali [a.s], Fatimah [a.s] dan wasi-wasi yang terdiri dari kalangan anak mereka berdua. Seterusnya Imam [a.s] menyatakan di dalam doanya buat para Mahdi [a.s]:” dan lengahkanlah ajal mereka…” padahal telah maklum di fikiran kita bahawa bapa-bapa Imam Al Mahdi [a.s] telah pun wafat kesemuanya.

Hadis 2

الدعاء لصاحب الأمر عليه السلام المروي عن الرضا عليه السلام: روى يونس بن عبد الرحمن: أن الرضا عليه السلام كان يأمر بالدعاء لصاحب الأمر بهذا:
اللهم ادفع عن وليك وخليفتك وحجتك على خلقك…اللهم! أعطه في نفسه وأهله وولده وذريته وأمته وجميع رعيته ما تقر به عينه وتسر به نفسه وتجمع له ملك المملكات كلها قريبها وبعيدها وعزيزها وذليلها حتى يجري حكمه على كل حكم وتغلب بحقه كل باطل…اللهم! صل على ولاة عهده والأئمة من بعده وبلغهم آمالهم وزد في آجالهم.
Begitu juga doa yang didatangkan dari Imam Ridha (a.s) berkenaan Doa Shohibul Amr (a.s): “Ya Allah! berselawatlah ke atas WALI-WALI AHD-NYA DAN IMAM-IMAM SELEPASNYA, dan sampaikanlah cita-ta mereka dan lengahkanlah ajal-ajal mereka…” [Misbah Al Mujatahi, ms 409] [Bihar Al Anwat, jilid 92, ms 330]

Hadis 3

اللهم كن لوليك القائم بأمرك، محمد بن الحسن المهدي عليه وعلى آبائه أفضل الصلاة والسلام، في هذه الساعة وفي كل ساعة، وليا وحافظا وقائدا و ناصرا ودليلا ومؤيدا، حتى تسكنه أرضك طوعا وتمتعه فيها طولا وعرضا، وتجعله وذريته من الأئمة الوارثين،
Begitu juga doa yang diriwayatkan daripada Ahlulbayt (a.s): “Ya Allah! Jadikanlah walimu Al-Hujjah bin Al-Hasan. Semoga selawatmu tercurah ke atasnya & ke atas seluruh ayah & datuknya. Pada saat ini & pada setiap saat sebagai penjaga, pemelihara, pelindung, penolong, pemberi petunjuk & pembimbing (kami) sehingga Engkau serahkan kepadanya bumiMu dengan sukarela & Engkau bahagiakannya di bumi itu dalam tempoh yg lama. Dan Engkau jadikanlah baginya dan ANAK ZURIATNYA DARI KALANGAN IMAM-IMAM YANG MEWARISI…” [Bihar Al Anwar, jilid 94, ms 349]
Hadis 4
عنه عن محمد بن الحسين عن محمد بن إسماعيل عن صالح بن عقبة عن عمرو بن أبي المقدام عن أبيه عن حبة العرني قال: خرج أمير المؤمنين عليه السلام إلى الحيرة فقال: لتصلن هذه بهذه وأومى بيده إلى الكوفة والحيرة حتى يباع الذراع فيما بينهما بدنانير وليبنين بالحيرة مسجد له خمسمائة باب يصلي فيه خليفة القائم عجل الله تعالى فرجه لان مسجد الكوفة ليضيق عنهم، وليصلين فيه إثنا عشر إماما عدلا، قلت: يا أمير المؤمنين ويسع مسجد الكوفة هذا الذي تصف الناس يومئذ؟!! قال: تبنى له أربع مساجد مسجد الكوفة أصغرها وهذا ومسجد ان في طرفي الكوفة من هذا الجانب وهذا الجانب وأومى بيده نحو البصريين والغريين.
Diriwayatkan dari Hibbat Al-Irni berkata: Amirul Mukminin [a.s] keluar ke Hirah dan berkata: “ini akan disertai oleh ini” dan dia menunjuk dengan tangannya untuk Kufah dan Hirah “sehingga satu hasta di antara keduanya akan dijual dalam dinar, dan kemudian di Heera akan dibina masjid yang mempunyai 500 pintu, khalifah Qoim [Semoga Allah menyegerakan kelapanganNya] akan bersolat di dalamnya kerana ianya terlalu sempit buat mereka, dan akan bersolat di dalamnya 12 IMAM YANG ADIL.” Lalu aku bertanya: Wahai Amirul Mukminin, apakah keluasannya Masjid kufah ini sepertimana yang manusia lihat hari ini? Seraya dia (a.s) berkata: akan dibina empat buah masjid dan yang paling kecil adalah masjid Kufah…..” [Tahzib Al Ahkaam oleh Sheikh Al-toosi, v.3, muka surat 245]
Amirul Mukminin di dalam riwayat ini mengatakan bahawa sebuah masjid akan dibina di Hirah, yang mana khalifah Qoim akan bersolat di dalamnya, dan kemudian dia [as] berkata: “dan akan bersolat di dalamnya 12 Imam yang adil ” dan kesemua Imam [a.s] itu akan bersolat di dalamnya selepas Qoim [a.s] membina masjid tersebut, yang bermakna mereka ini bukanlah Imam-imam yang duabelas, tetapi adalah mereka yang dinamakan dalam riwayat-riwayat yang lain sebagai Mahdi-Mahdi (12 Mahdi).

Hadis 5

وباسناده عن جعفر بن محمد بن قولويه، عن أبيه، عن سعد بن عبد الله، عن محمد بن عبد الله الرازي، عن الحسين بن سيف، عن أبيه سيف بن عميرة، عن أبي بكر الحضرمي، عن أبي جعفر الباقر (ع) قال: قلت له: أي البقاع أفضل بعد حرم الله وحرم رسوله؟ قال: الكوفة يا أبا بكر هي الزكية الطاهرة، فيها قبور النبيين والمرسلين وغير المرسلين والأوصياء الصادقين، وفيها مسجد سهيل الذي لم يبعث الله نبيا إلا و قد صلى فيه، وفيها يظهر عدل الله، وفيها يكون قائمه والقوام من بعده، وهي منازل النبيين والأوصياء والصالحين.
Al-Hadrami meriwayatkan dari Abi Ja’afar [a.s] berkata: Saya bertanya kepadanya; di manakah tempat di bumi ini yang paling digemari selepas Haram Allah [Masjid Al Haram] dan Haram RasulNya [sawas]? Beliau [a.s] berkata: “Al-Kufah Wahai Abu Bakar, ia adalah mulia dan suci, ia adalah kubur nabi-nabi yang diutuskan, dan tidak diutuskan [nabi] dan wasi-wasi yang jujur. Dan di dalamnya adalah Masjid Suhail di mana Allah tidak mengutuskan Nabi melainkan dia bersolat di dalamnya, dan darinya akan muncul keadilan Allah dan di dalamnya akan ada QOIMnya dan QOIM-QOIM (QOWWAAM) selepasnya, dan ia adalah tempat tinggal nabi-nabi, wasi-wasi dan orang-orang yang soleh.” [Wasail Al Syiah (Al Islamiyah), ms 524]

Hadis 6

(وعن علي بن الحسين عليه السلام، أنه قال: يقوم القائم منا (يعني المهدي) ثم يكون بعده اثنا عشر مهديا (يعني من الأئمة من ذريته
Imam Sajad [a.s] berkata: “Qoim dari kami akan bangkit dan selepas dia akan ada dua belas Mahdi” [Sharh Al Akhbar jilid 3, muka surat 400]

Hadis 7

اللهم! إني أسألك بحق المولود في هذا اليوم الموعود بشهادته قبل استهلاله وولادته، بكته السماء ومن فيها والأرض ومن عليها، ولما يطأ لابتيها قتيل العبرة وسيد الأسرة الممدود بالنصرة يوم الكرة المعوض من قتله أن الأئمة من نسله والشفاء في تربته والفوز معه في أوبته والأوصياء من عترته بعد قائمهم وغيبته…
Diriwayatkan daripada Imam Al-Askary berkenaan Doa ke-3 bulan Syaaban dalam mendoakan kedudukan para Mahdi [a.s] selepas daripada Imam Al Mahdi [a.s], dan Imam [a.s] mengikrarkan bahawa mereka adalah Hujah ke atas makhluk selepasnya [a.s]. Telah diriwayatkan doa ini dengan kata-kata Imam Al Askariy sendiri kepada Abi Al Qasim bin Al ‘Ala Al Hamdani dan dia adalah wakilnya: “Sesungguhnya tuan kami Al Hussein [a.s] dilahirkan pada hari khamis pada 3 syaaban dan menghuraikannya dengan tenang akan doa ini, dipetik dari doa yang panjang bagi tujuan pembuktian: “….dan PARA WASHI DARI KETURUNANNYA SELEPAS QOIM MEREKA DAN KEGHAIBANNYA…” [Misbah Al Mujtahid oleh Syeilh Al Toosi, muka surat 826]
Kata-kata ini tidak mungkin dimaksudkan pada selain zuriat Imam Mahdi (a.s) kerana Imam Al Askati (a.s) berkata: والأوصياء من عترته بعد قائمهم وغيبته bermaksud “dan para wasi dari keturunannya selepas Qoim mereka dan keghaibannya”, atau dengan kata lainnya bahawa para wasi selepas Imam Mahdi (a.s) dan keghaibannya adalah dari kalangan zuriat Imam Hussain (a.s) dan zuriat Al Qoim (a.s) iaitu yang kesembilan dari zuriat Imam Hussain (a.s). Maka kalimah بعد قائمهم وغيبته yang bermaksud “selepas Qoim mereka dan keghaibannya” adalah dalil yang qathie bahawa mereka yang dimaksudkan adalah dari kalangan zuriat Al Qoim (a.s), para washi dan mahdiyyoon (a.s).

Hadis 8 

محمد بن عبد الله بن جعفر الحميري، عن أبيه، عن محمد بن عبد الحميد ومحمد بن عيسى، عن محمد بن الفضيل ، عن أبي حمزة، عن أبي عبد الله عليه السلام في حديث طويل أنه قال: يا أبا حمزة إن منا بعد القائم أحد عشر مهديا من ولد الحسين عليه السلام
Dikeluarkan oleh Syeikh Thoosi di dalam kitab Ghaibahnya, daripada Abi Abdillah (a.s), bahawasanya dia berkata kepada Abi Hamzah di dalam hadis yang panjang: (…wahai Aba Hamzah, sesungguhnya dari kalangan kami SELEPAS AL QOIM, SEBELAS ORANG MAHDI DARI ANAK KETURUNAN HUSSAIN.) [Ghaybah Al Thoosi, ms 478-479]

Al Qoim yang dimaksudkan di dalam hadis ini adalah Mahdi yang pertama dari zuriat Imam Mahdi (a.s), yang selepasnya akan ada 11 lagi Mahdi yang lain.Adapun Imam Mahdi (a.s), maka selepasnya akan ada 12 Mahdi. Tiada pertentangan di antara riwayat-riwayat ini, kerana benar sekali untuk mengatakan bahawa setiap zuriat Imam Mahdi (a.s) adalah Qoim, setelah kita meneliti kata-kata Imam Sadiq (a.s) berkenaan mereka di dalam riwayat yang terdahulu (وفيها يكون قائمه والقوام من بعده) yang bermaksud “…di dalamnya akan ada QoimNya dan Qoim-Qoim selepas dia.” Mereka adalah Quwaam (kata jamak bagi Qoim) selepas Qoim untuk menguruskan umat.

Hadis 9

عن المفضل، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قال الله عز وجل: إفترضت على عبادي عشرة فرائض، إذا عرفوها أمكنتهم ملكوتي، وأبحتهم جناني: أولها معرفتي، والثانية معرفة رسولي إلى خلقي، والإقرار به والتصديق له، والثالثة معرفة أوليائي، وأنهم الحجج على خلقي، من والاهم فقد والاني، ومن عاداهم فقد عاداني، وهم العلم فيما بيني وبين خلقي، ومن أنكرهم أصليته ناري، وضاعفت عليه عذابي، والرابعة معرفة الأشخاص الذين أقيموا من ضياء قدسي، وهم قوام قسطي، والخامسة معرفة القوام، بفضلهم التصديق لهم
Disebutkan di dalam hadis Qudsi yang diriwayatkan daripada Mufadhal, daripada Abi Abdillah (a.s) telah berkata: Allah Azza wa Jalla telah berfirman : Aku telah memfardhukan ke atas hamba-hambaKu sepuluh kefardhuan:, apabila mereka mengetahuinya, maka mereka akan menghuni Malakoot-Ku dan aku menghalalkan syurga-Ku.
Pertamanya: Makrifat tentang Aku.
kedua: Makrifat Rasul-Ku kepada makhluk-Ku , mengakuinya dan membenarkannya.
Ketiga: Makrifat wali-waliKu dan mereka adalah hujjat-hujjatKu ke atas makhluk-Ku.barangsiapa yang berwalikan mereka maka telah berwalikanKu, dan barangsiapa yang memusuhi mereka, maka telah memusuhiKu. Mereka adalah ilmu pada apa yang ada di antaraKu dan ciptaanKu. Barangsiapa yang mengingkari mereka akan mendapat neraka-Ku dan dilipatgandakan AzabKu.
Keempat: Makrifat tentang peribadi-peribadi yang dibangunkan dari cahaya kudus-Ku dan MEREKA ADALAH PENDIRI-PENDIRI (QOWWAAM) KEADILANKU.
Kelima: Makrifat tentang PENDIRI-PENDIRI (QOWWAAM) dengan keutamaan mereka dan membenarkan mereka.

Maka yang difardhukan itu adalah pertamanya pada Rububiyyah iaitu Makrifat Allah Taala, keduanya pada risalah iaitu makrifat tentang Rasul (sawas), ketiganya pada Imamah iaitu Makrifat tentang 12 Imam yang merupakan para washi Rasulullah (sawas). Adapun yang Keempatnya tidak mungkin disesuaikan dengan yang lain dari Hidayah iaitu para Mahdiyyon dari zuriat Imam Mahdi (a.s). Mereka adalah pendiri-pendiri (Qowwaam) keadilan Ilahi, sepertimana yang diibaratkan oleh Imam Sadiq (a.s) dalam riwayat sebelum ini dengan “Al Qowwaam” iaitu Qoim-Qoim selepas Imam Mahdi (a.s).

Sebenarnya terdapat banyak riwayat yang mengnaskan tentang kewujudan zuriat Imam mahdi (a.s), namun disebabkan ruang yang terhad maka cukuplah dibawakan beberapa hadis ini bagi tujuan pembuktian. Dengan kata lain riwayat-riwayat ini adalah mutawatir dari segi makna, bahkan melebihi had mutawatir itu sendiri.Kesemuanya menguatkan bahawa wujud washi selepas Imam Mahdi (a.s) yang terdiri daripada para Mahdiyyoon (a.s). Sekaligus tidak memungkinkan kita untuk menolak hadis-hadis ini dengan apa cara sekalipun, bahkan penafian ke atasnya adalah dianggap sebagai terkeluar dari wilayah dan kufur dan penafian terhadap Allah Taala sepertimana yang diriwayatkan dalam hadis Qudsi sebelum ini.

Kesemua riwayat ini menthabitkan lagi isi kandungan wasiat Rasulullah (sawas) pada malam kewafatannya, ketikamana ia berkongsi nash dengan tentang zuriat Imam Mahdi (a.s). Kesemua riwayat ini adalah menjadi penyokong dan pendampingi atas keshahihan hadis wasiat, dan dengannya juga menjadikan riwayat wasiat sebagai mutawatir dari segi makna dan diberatkan dengan pendamping-pendamping (qarain) yang mengangkatnya ke tahap qathie sumbernya. Sekiranya ditolak hadis yang sebegini lengkap dengan penyokong-penyokong dan pendamping-pendamping, maka tidak thabit lagi bagi kita aqidah, fiqh, tarikh dan sebagainya.

Kesimpulannya: Wasiat Rasulullah (sawas) pada malam kewafatannya tidak mungkin dapat diragukan lagi tentangnya melainkan mereka yang benar-benar fasik lagi kafir yang terkeluar dari wilayah sepertimana yang diterangkan sebelum ini, semoga Allah menjauhkan kita dari hal sedemikian. Ini kerana ianya telah mengnashkan bilangan washi-washi Imam Mahdi (a.s) dan khususnya Mahdi pertama yang telah disebutkan nama dan sifatnya iaitu “Ahmad” (a.s). Seharusnya kita lebih berhati-hati dan tidak terburu-buru dalam menolak satu-satu hadis yang tidak kita fahami serta bertawaquf dari memberi pendapat sendiri dalam hal yang kita jahil akannya.

No comments:

Post a Comment