Sunday, November 10, 2013

Larangan Mencaci

أما بالنسبة للسب والشتم فليست من أخلاقنا وأسأل الله أن يمن عليّ ويجعلني ممن يغفرون لمن يسيء لهم، وأعوذ بالله أن يجعلني جباراً شقياً، وقد نهيت المؤمنين والمؤمنات عن الخلق السيئ الذي يسيء لهم أولاً وللإسلام الذي جاء به محمد (ص) ثانياً باعتبارهم محسوبين عليه ، وطلبت منهم أن يتحلوا بأخلاق القرآن، ويعلم كثير منهم كم مرة طلبت منهم قراءة بعض السور التي تبين الأخلاق الإلهية والعمل بها، فالاستهزاء والسب والشتم والتنابز بالألقاب والتعرض لأعراض الناس وكل خلق لا يرضاه الله فهو منبوذ مرفوض رفضاً قاطعاً عندنا لا نقبله ولا نقبل أن يتخلق به أحد من المؤمنين والمؤمنات


Berkaitan dengan melaknat dan mencaci, ini bukanlah dari akhlaq kami. Dan aku memohon kepada Allah agar dikurniakan kepada ku dan di jadikan aku dari kalangan yang memaafkan kumpulan yang telah menyakiti mereka. Dan aku berlindung kepada Allah swt dari menjadi keras dan garang. Dan aku juga telah melarang saudara yang telah beriman dari mempunyai akhlaq buruk yang boleh menyakiti mereka(kumpulan penentang) dan yang -keduanya- memudaratkan Islam yang telah di bawa oleh Muhammad(s), ini kerana mereka menisbahkan diri mereka kepada baginda(s). Dan aku telah meminta mereka untuk memiliki akhlaq Al Quran. Dan ramai sekali dari mereka yang maklum sudah berapa kali aku meminta mereka membaca beberapa surah yang menunjukkan akhlaq Illahi dan beramal dengannya. Oleh itu, mencela, menghina, mengeji, memanggil nama(yang buruk), menyakiti maruah orang lain dan setiap cara yang mana Allah tidak redha, adalah tidak dapat diterima dan ditolak oleh kami. Dan kami tidak menerima mana-mana saudara mukmin mempunyai akhlaq ini.
Ahmad Al-Hassan
Dhul Q’ida 1430 Hijri

No comments:

Post a Comment